Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt

Post by Markmeister89 »

Idag så kölsträcktes den första av två systrar för Kapellskär-Långnäs-Nådendal rutten. Den första med namnet Finnsirius och den andra med namnet Finncanopus.

Dessutom presenterades den slutgiltiga designen av fartyget vilket enligt mig har lite Viking Glory vibbar.

Pressmeddelande:
https://www.finnlines.com/newsroom/keel ... pax-vessel
finnlines-finnsirius.jpg
FB_IMG_1648808503489.jpg
FB_IMG_1648808503489.jpg (68.59 KiB) Viewed 1838 times
FB_IMG_1648808505793.jpg
FB_IMG_1648808505793.jpg (96.81 KiB) Viewed 1838 times
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt

Post by Risberg »

Betydligt snyggare än nya NILS HOLGERSSON och PETER PAN!
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt

Post by pepe57 »

Finnlines storsatsar,fina publika utrymmen,fint gym med bubbelpool för personalen,men betydligt mindre personalhytter än vad det är på Starbåtarna
men SJÄLVKLART enmanns hytter för alla?Så är inte fallet hos alla rederier?
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt

Post by Mumin »

https://svenska.yle.fi/a/7-10021419

Nyheter om trafikstarten hösten 2023 samt att Finnswan flyttas till Travemünde- Malmö.

Det blir tufft för Tallink att komma tillbaka.
I väntan på nästa båtresa...
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt

Post by Trossen »

Spännande!!!

Lite tveksam kring strategin dock - står på YLE att man vill locka pax som vill ha det lite lugnt. Samtidigt skall man satsa på barnfamiljer, blir det lugnt ombord då måntro? Dessutom nämns cykelturister. Skall man fylla fartygen med cykelturister? Blir säkert fina fartyg, men man famlar efter kundprofilen tycker jag. Vem skall åka?
User avatar
Magnusson
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt

Post by Magnusson »

Jag åker ganska ofta mellan Stockholm och Helsingfors reguljärt och har gjort så i 25 år. För första gången ska jag nu pröva Finnlines. Det blir lite extra bilkörning men priset på Finnlines är oslagbart. Visar sig detta fungera bra, kommer jag absolut använda mig av Finnlines framledes.

Jag tänker att för oss som inte åker mellan Sverige - Finland för att (enbart) roa oss, kan detta bli ett alternativ till de röda och vita rederierna. Tänk om de skulle öppna en linje mellan Kapellskär och Helsingfors? Eller kanske från Nynäshamn?

Det ska bli spännande att se hur trafiken på Östersjön utvecklas. Viking och Silja har nog viss anledning till att vara nervösa...de har nog inte råd att tappa alltför mycket marknadsandelar till konkurrenter.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Finnlines nybygge för Kapellskär-Långnäs-Nådendal kölsträckt

Post by /jes »

Finnlines expansion torde ha inverkat på Tallinks strategiska beslut att dra ner på sin trafik förutom de nuvarande ekonomiska problemen. Jag brukar notera många utländska lastbilar som viker av mot Norrtälje, förmodligen med destination Kapellskär, när jag kör i Norra länken i Stockholm.

Har någon sett statistik över trafiken via Kapellskär? Utvecklingen måste vara god med tanke på nytt tonnage som är på ingång?
Post Reply