Till Åbo med VIKING GLORY och VIKING GRACE

Gjort en spännande resa du vill dela med dig av?
Skriv ett spännande resereportage, och dela med dig av tips, bilder och upplevelser!
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Till Åbo med VIKING GLORY och VIKING GRACE

Post by /jes »

Risberg wrote: 01 Jul 2022 22:00 Tog en tour med ForSea's AURORA AF HELSINGBORG idag. Sortimentet i shopen är eländigt, men priserna lägre än på Viking Line, trots att det inte är taxfree.
Åjo, lite taxfree är det allt - ingen moms i internationell trafik. :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Till Åbo med VIKING GLORY och VIKING GRACE

Post by Risberg »

/jes wrote: 14 Oct 2022 13:57
Risberg wrote: 01 Jul 2022 22:00 Tog en tour med ForSea's AURORA AF HELSINGBORG idag. Sortimentet i shopen är eländigt, men priserna lägre än på Viking Line, trots att det inte är taxfree.
Åjo, lite taxfree är det allt - ingen moms i internationell trafik. :)
Åjodå, det är antingen svensk eller dansk moms. På Fågelvägsleden är det ju till och med dansk moms på halva sträckan och tysk på halva. Det är inte internationell trafik - det är trafik inom EUs inre marknad.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Till Åbo med VIKING GLORY och VIKING GRACE

Post by /jes »

Risberg wrote: 14 Oct 2022 22:30
/jes wrote: 14 Oct 2022 13:57
Risberg wrote: 01 Jul 2022 22:00 Tog en tour med ForSea's AURORA AF HELSINGBORG idag. Sortimentet i shopen är eländigt, men priserna lägre än på Viking Line, trots att det inte är taxfree.
Åjo, lite taxfree är det allt - ingen moms i internationell trafik. :)
Åjodå, det är antingen svensk eller dansk moms. På Fågelvägsleden är det ju till och med dansk moms på halva sträckan och tysk på halva. Det är inte internationell trafik - det är trafik inom EUs inre marknad.
Jo, så är det i taxfree-shoppen. Jag tänkte på konsumtion ombord som är skattefri. Jag turade tre gånger med Aurora på HH-leden i tisdags kväll och åt julbord. Den notan innehöll ingen moms liksom inte heller turabiljetten. Så - Åjo, lite taxfree är det allt! ;)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Till Åbo med VIKING GLORY och VIKING GRACE

Post by Risberg »

/jes wrote: 02 Dec 2022 13:53
Risberg wrote: 14 Oct 2022 22:30
/jes wrote: 14 Oct 2022 13:57

Åjo, lite taxfree är det allt - ingen moms i internationell trafik. :)
Åjodå, det är antingen svensk eller dansk moms. På Fågelvägsleden är det ju till och med dansk moms på halva sträckan och tysk på halva. Det är inte internationell trafik - det är trafik inom EUs inre marknad.
Jo, så är det i taxfree-shoppen. Jag tänkte på konsumtion ombord som är skattefri. Jag turade tre gånger med Aurora på HH-leden i tisdags kväll och åt julbord. Den notan innehöll ingen moms liksom inte heller turabiljetten. Så - Åjo, lite taxfree är det allt! ;)
Nu skrev jag alltså: Tog en tour med ForSea's AURORA AF HELSINGBORG idag. Sortimentet i shopen är eländigt, men priserna lägre än på Viking Line, trots att det inte är taxfree.
Post Reply