Med MEGA SMERALDA, Ex COLOR FESTIVAL, Ex SILJA CARNEVAL, Ex SVEA och MEGA EXPRESS FOUR, Ex SPIRIT OF TASMANIA III, Ex SU

Gjort en spännande resa du vill dela med dig av?
Skriv ett spännande resereportage, och dela med dig av tips, bilder och upplevelser!
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Med MEGA SMERALDA, Ex COLOR FESTIVAL, Ex SILJA CARNEVAL, Ex SVEA och MEGA EXPRESS FOUR, Ex SPIRIT OF TASMANIA III, Ex SU

Post by Risberg »

Det var faktiskt i saligen avsomnade sjofart.net att jag upptäckte att man kunde åka färja mellan Frankrike och Mallorca, i förbindelse med Corsica Ferry's köp av MARIELLA. Onsdagen 27. april tog jag därför MEGA SMERALDA från Toulon och söndagen 1. maj MEGA EXPRESS FOUR (nej, lustigt nog inte MEGA EXPRESS 4 eller MEGA EXPRESS IV, trots att färjorna är italienskflaggade) tillbaka.

Jag har åkt med MEGA SMERALDA både som SVEA Stockholm – Åbo och som COLOR FESTIVAL Oslo – Hirtshals & – Frederikshavn. Hon var verkligen i fint och prydligt skick. Redan det smörblomsgula skrovet ger ett väldigt fräsch intryck. Terminalförhållandena i Medehavshamnar är under all kritik, med långa gångavstånd. Toulon och Alcúdia var inga undantag. I tillägg var det i Alcúdia som när man kommer med TT-Line till Świnoujście, man blir släppt av på kajen men måste gå upp i tuben för andra färjors landgångar. Men "trottoaren" på akterluckan och rulltrappan från bildäck upp/ner till/från receptionsdäck är något TT-Line borde ta efter.

Hon var nog inte fullbelagd, för det var gott om plats i de olika utrymmena att tillbringa resan i. Panoramabaren midskepps på översta däck var populär. Väldigt skönt var att det inte fanns spelautomater ombord. Butiken ombord var en vits. Hon hade en alldeles utmärkt á la carte-restaurant La Dolce Vita, med menuer på franska, italienska, tyska och engelska. Jag lade inte märke till en enda spanjor ombord utan mest fransmän och tyskar, och några engelsmän och nederländare. Vi var få skandinaver ombord. Ovanligt många hundar innebar ett och annat hundslagsmål. Standard färjehytt. En flaska stillavatten, som de tog 5 € för, stod i hytten, men när jag påpekade för receptionen att jag inte dricker stillavatten byttes den ut mot kolsyrat vatten. Jag hade således en alldeles utmärkt färjeresa med MEGA SMERALDA. Kom till Alcúdia kl 6 på morgonen efter fjorton timmars resa och möttes av en obemannad terminal med en taxi-skylt och en buss-skylt, men ingen vare sig buss eller taxi. Gick i en halv timme innan jag hittade en busshållplats.

MEGA EXPRESS FOUR var, om inte en ren kontrast till, så åtskilligt mindre angenäm än MEGA SMERALDA. Jag har åkt med henne som SPIRIT OF TASMANIA III från Sydney till East Devonport, och då var hon åtskilligt trevligare inredd. Med MEGA EXPRESS FOUR åkte jag en tio timmars dagtour. Där var plats för alla, men det var trångt ombord. Framförallt var det ett mycket begränsat och inglasat utedäck. Men även MEGA EXPRESS FOUR hade La Dolce Vita utmärkta á la carte-restaurant. Hon hade (som BERGENSFJORD) endast en (fungerande) hiss.

Image

MEGA SMERALDA i Toulon

Image

MEGA EXPRESS THREE i Toulon

Image

MEGA EXPRESS THREE och PASCAL LOTA i Toulon

Image

Receptionen på MEGA SMERALDA

Image

Butiken på MEGA SMERALDA

Image

Pizzeria på MEGA SMERALDA

Image

Yttre delen av restaurant La Dolce Vita på MEGA SMERALDA

Image

Främre dansrestauranten/baren på MEGA SMERALDA

Image

Panoramasalongen på MEGA SMERALDA

Image

Restaurant La Dolce Vita på MEGA SMERALDA

Image

Ombord på MEGA EXPRESS FOUR
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Med MEGA SMERALDA, Ex COLOR FESTIVAL, Ex SILJA CARNEVAL, Ex SVEA och MEGA EXPRESS FOUR, Ex SPIRIT OF TASMANIA III, E

Post by Risberg »

Nej, nej, nej!

Sista bilden i reportaget ovan är alls icke från MEGA EXPRESS FOUR, som jag tydligen inte tog någon interiörbild från, utan från hjulbåten LOIRE PRINCESSE på en flodkryssning på Loire 2.-7. maj. :oops: :oops: :oops:
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Med MEGA SMERALDA, Ex COLOR FESTIVAL, Ex SILJA CARNEVAL, Ex SVEA och MEGA EXPRESS FOUR, Ex SPIRIT OF TASMANIA III, E

Post by Mumin »

Tackar för reportaget. Det verkar som att det var en lyckad resa. Trevlig att dom tycks ta bra hand om Wellamo och Svea där nere.
I väntan på nästa båtresa...
Post Reply