Med LOIRE PRINCESSE på Loire

Gjort en spännande resa du vill dela med dig av?
Skriv ett spännande resereportage, och dela med dig av tips, bilder och upplevelser!
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Med LOIRE PRINCESSE på Loire

Post by Risberg »

2.-5. maj företog jag en flodkryssning på den franska floden Loire. "Kryssning" var kanske litet utav en soppa på en spik, vore man cynisk skulle man kunna kalla det bussutflykter med mat och logi på en flodbåt. Alltnog, LOIRE PRINCESS var en hjulbåt, p.g.a. det otroligt låga vattenståndet i Loire, och vi kunde inte gå längre uppströms än till Chalonnes-sur-Loire, men först gick vi nerströms till St. Nazaire, med ett mycket intressant besök på varvet där och ett transatlantiskt museum. Varvets byggen sträckte sig från FRANCE till världens största kryssningsfartyg och till vår lilla LOIRE PRINCESSE. Fotoförbud rådde och det är underligt att man alls släppte in turistbussar på området. Utflykt i en ännu mindre båt på bifloden Erdre företogs, liksom bussutflykter till Clisson för att smaka på Muscadet-vin och till Angers. Den elva timmar långa bussturen för att se tre slott ersatte jag dock med att bli ombord från Chalonnes till Ancenis.

CroisiEurope, som båten tillhör, har menyer utan alternativ, men otroligt god och vällagad mat. Det var en mycket angenäm resa, men också extremt dyr för bara 5 nätter (som kryssningsbolag flest kallade de en 5-nätters, 4-dagars kryssning för en 6-dagars, eftersom vi åt middag första och frukost sjätte kalenderdagen). Kryssningen var relativt dyr, drygt 3900 US$.

Image

Aktersalongen på LOIRE PRINCESSE

Image

Min hytt på LOIRE PRINCESSE

Image

Soldäck på LOIRE PRINCESSE

Image

LOIRE PRINCESSE's hjulhus

Image

På väg genom Ecluse St. Nazaire

Image

LOIRE PRINCESSE

Image

Nantes

Image

Hjulet

Image

Clisson

Image

Soluppgång över Loire

Image

Angers
Post Reply