TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by /jes »

Hålla tidtabellen? Utifrån Risbergs rapportering tycker jag att TT-Line verkar vara mycket oprofessionella. Ständiga förändringar, delvis till synes oförklarliga. bristande information, och så vidare. Jag skulle aldrig vilja sätta foten eller bilen på en TT-färja med det intryck TT-Line ger. Vad säger godskunderna, ska de få vara tacksamma för att få åka med när tillfälle ges på grund av att TT-Line är lågpris? Men lågpris behöver inte automatiskt innebära sämre kvalité. De här ständiga rockaderna måste kosta pengar, TT-Line går dåligt ekonomiskt och försöker få ihop trafiken till varje pris??

Jag tänker också på personalen ombord. Påtalade detta här men fick genast mothugg-"personalen är ändå ombord". Ett slags tjänstehjon alltså. alltid redo när husbonden kallar?

Stena kritiseras ofta här men så där håller de inte på.

Jag åkte TT-Line senast 1974 men jag minns bara att det var dagtur från Travemünde så det var nog bra. ;)
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by St David »

Det jag inte förstår är vad TT-Line får ut av sin märkliga tidtabell.
Längre bak i tråden finns en imponerande genomgång av alla TT färjors tidabeller.
Jag kollade flagskeppet Nils Holgersson, hon är i drift ca 130 av veckans timmar eller 77%
Jämföreslsevis när det var 1 dag + 1 natt-tur till Travemunde var nyttjandet 66%. så ja bara 11% mer och då är dom extra timmarna nog pga omvägen via Rostock. Så fattar inte alls vad TT-line har för sig. :?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Och det fortsätter: NILS HOLGERSSONs avgång till Travemünde 22.00 är redan uppskjuten till 23.00, enligt hemsidan, medan MARCO POLOs avgång till Klaipéda 20.30 påstås ha skett enligt tidtabell – hon har inte avgått ännu.

22.12: Nu avgår MARCO POLO.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Och där avgick faktiskt NILS HOLGERSSON 22.45.
Dennis
Site Admin
Posts: 10
Joined: 08 Feb 2022 15:42

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Dennis »

Nu ska jag göra mig aktiv också! Nils Dacke lämnade Klaipeda igår 20.30, och ligger nu utanför Trelleborg och väntar med bogserbåt, samt lots ombord!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Dennis wrote: 15 Dec 2022 22:11 Nu ska jag göra mig aktiv också! Nils Dacke lämnade Klaipeda igår 20.30, och ligger nu utanför Trelleborg och väntar med bogserbåt, samt lots ombord!
Hvad!? Nu ligger hon i läge i Trelleborg. Kom hon in med bogserbåt?! Hvarför då? :o

Ja, minsann, den danska bogserbåten FENJA kom in 22.29. Hvad i alla dagar?! Och det är totalt vindstilla, något som är ytterst ovanligt i Trelleborg.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Nu är FENJA i alla fall tillbaka i København. NILS DACKE ligger där hon låg igår kväll, och skall gå till Rostock 14.30.
Dennis
Site Admin
Posts: 10
Joined: 08 Feb 2022 15:42

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Dennis »

Ja, FENJA assisterade i aktern, och med tanke på NILS DACKES fart mellan Klaipeda och Trelleborg, tyder det på problem med framdrivningen. Så förmodligen endast effekt på ena propelleraxeln. Får se om hon gör SKÅNE sällskap till Rostock idag.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Nu avgår i alla fall NILS DACKE tio minuter före tidtabellsenlig avgångstid.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Risberg wrote: 16 Dec 2022 14:23 Nu avgår i alla fall NILS DACKE tio minuter före tidtabellsenlig avgångstid.
Hon går nu i 14 knop.
Post Reply