Page 1 of 33

TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 02 Jun 2022 10:44
by Risberg
Exempel: TOM SAYER skulle gått 2.00 i natt och kommit till Świnoujście 8.30, och på TT's hemsida påstås att hon är "Ankommen". I själva verket avgick hon först 4.49, går endast i 11(!) knop och beräknas inte komma fram förrän 12.45.

Och hon skall gå från Trelleborg till Klaipéda 23.15 (hvilket hon i och för sig borde klara med marginal, men hon kan ju knappast gå i 11 knop dit utan att spräcka tidtabellen igen).

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 03 Jun 2022 15:24
by Risberg
TOM SAWYER är nu på väg till Klaipéda på en tur som enligt tidtabell skall ta 20 1/2 timmar! (Normal restid 14-16 timmar)

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 08 Jun 2022 12:41
by Risberg
Idag skulle ROBIN HOOD  ha avgått 9.30 mot Rostock och Travemünde 9.30, gick enligt hemsidan 10.30, gick i verkligheten 12.00.

AKKA skall avgå till Rostock 15.00, men är inte väntad hit förrän 14.00. Orealistiskt!

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 08 Jun 2022 16:45
by Risberg
AKKA avgick 16.45, 1 1/4 timme försenad (avgångstiden var 15.30, inte 15.00).

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 09 Jun 2022 16:25
by Risberg
Där går HUCKLEBERRY FINN litet tidligare än enligt tidtabell till Travemünde medan NILS DACKE, som skulle ha gått till Rostock 15.00, fortfarande ligger orörlig i läget.

NILS DACKE avgick 16.30, 1 1/2 timme försenad.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 09 Jun 2022 17:47
by Risberg
Då jag på min Timbuktu-resa 2003 bodde på ett hotell i Gao, fick jag skjuts av hotelldirektören i hans Mercedes. Jag försökte sätta på mig bilbältet, men det funkade inte. Då sa han Our cars look nice, but they're no good. Our houses look nice, but are no good. Our boats look good, but are no good. That's an African Speciality: No good.

På samma sätt kunde man säga: That's a TT-Line speciality: Delayed.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 09 Jun 2022 19:41
by Mumin
Rolig historia. Tack att du delar med dig.

Hur är det med Finnlines båtarna i Travemünde, är dom också fortfarande så fruktansvärt försenade?

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 09 Jun 2022 21:16
by Risberg
Mumin wrote: 09 Jun 2022 19:41 Rolig historia. Tack att du delar med dig.

Hur är det med Finnlines båtarna i Travemünde, är dom också fortfarande så fruktansvärt försenade?
Vet ej, är nästan aldrig i Travemünde. Förhållandena för landgångspassagerare är så hopplösa i Travemünde att jag nästan bara åker till Rostock eller Świnoujście.

Och där avgick PETER PAN 1/2 timme försenad mot Świnoujście, trots att hon kom en kvart före annonserad ankomsttid, och därmed får TOM SAWYER, som just kom från Świnoujście, vänta på henne utanför inseglingsrännan.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 09 Jun 2022 23:30
by Risberg
23.30:

NILS HOLGERSSON skulle ha avgått mot Travemünde för 1 1/2 timme sedan, men ligger fortfarande i läget med släckta lanternor. Men alla portar har varit stängda ett bra tag. :?: Hon har nu legat i läge i fem timmar. :!: Hemsidan påstår att hon har avgått Enligt tidtabell. :roll:

TOM SAWYER skulle avgått till Rostock nu, men är långt ifrån färdiglastad. :roll:

Därmed avslutar jag min rapportering om TT-Line's återkommande förseningar. :geek:

God Natt! 8-)

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 11 Jun 2022 14:25
by /jes
Om det är lossning och lastning som är problemet borde de kanske studera trafiken Stockholm-Åbo där man vänder på 60-90 minuter, dag efter dag, år efter år. Lastning, lossning av lastbilar, trailers, personbilar och inte minst passagerare. Färjan och flera hundra hytter ska städas och bäddas. Så står det också en armada av städare och väntar vid färjornas ankomst. Och så ska båten bunkras, catering med mera. Allt detta på dryga timmen.

Jag måste säga att jag beundrar logistiken, hur man får allt att klaffa plus att man i princip kan ställa klockan efter Åbo-båtarna (både Silja och Viking). Färjorna måste också tekniskt vara väl underhållna med tanke på att regulariteten är synnerligen god. Man kan inte låta bli att tänka på Amorella som i över 30 år tjänstgjorde på Åbo-linjen, nu "pensionär" på Stockholm-Helsingfors.