TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Marre wrote: 16 Nov 2022 18:02 Eftersom TT lines hemsida och tidtabell är svårläst roade jag mig med att försöka göra en överskådlig turlista för respektive överfart och även för respektive färja. Jag har begränsat mig till nästa vecka, vecka 48. Av erfarenhet är det ju mer regel än undantag att man ändrar med kort varsel.
Kanske kan fungera som en lathund när Risberg övervakar ankomster och avgångar. Håll tillgodo!

Tack! :D
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Marre wrote: 16 Nov 2022 18:02 Eftersom TT lines hemsida och tidtabell är svårläst roade jag mig med att försöka göra en överskådlig turlista för respektive överfart och även för respektive färja. Jag har begränsat mig till nästa vecka, vecka 48. Av erfarenhet är det ju mer regel än undantag att man ändrar med kort varsel.
Kanske kan fungera som en lathund när Risberg övervakar ankomster och avgångar. Håll tillgodo!

Här var det mycket intressant. Tydligen har man upphört med att 9.30/10.00-avgången från Trelleborg går inom både Rostock och Travemünde. Ankomsttiden till Trelleborg från 9.30-avgången från Travemünde varierar med veckodag och färja. Rostock är tydligen den enda destination, som samtliga TT-färjor går till. MARCO POLO går inte längre till Travemünde. HUCKLEBERRY FNN har tydligen slutat gå till såväl Świnoujście som Klaipéda, så att hvarken hon, AKKA eller MARCO POLO går till Świnoujście, och till Klaipéda går endast MARCO POLO, NILS DACKE och TOM SAWYER.
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Marre »

Tisdag - fredag kör förmiddagsfärjan Trelleborg-Rostock-Travemünde med varierande avgångstid 9.30, 10.00 och 10.30 om jag läser rätt.

Min egen hypotes är att man förskjutit vissa avgångar för att bättre kunna hålla tidtabellen, men vet inte om det är orsaken till ändringarna, tex sen nattavgång.

Ska bli intressant att se förändringarna när nya Peter Pan kommer till våren. För Rostock och Travemünde finns det möjlighet att boka redan nu, men inte till Swinoujscie och Klaipeda.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by St David »

Stort tack till Marre för att du tog dig tid att åskådliggöra TT-Lines tidtabell
Jag har själv försökt och gett-upp så det var verkligen ingen lätt uppgift!

Frågan är vad TT-Line får ut av allt detta krångel?
Jag försökte räkna ut nyttjandegraden av flagskeppet Nils Holgersson
Historiskt sett (dvs sedan 90talet) så har man kört 1 retur dygn 7+9h = 67% nytjande (ej medräknat att man kunde borda innan och äta middag osv)
Såg nu att (trot det var) dagturen Travemunde-Trelleborg som går direkt, tar 9h så 9+9=75% nyttjande.
Nu jämförde jag med hit och dit tidtabellen och kom fram till 77% nyttjande under veckan (medräknat "stoppovers" i Rostock)
Mao, NH är ju inte i drift mer timmar så TT-Line kunde ju lika gärna låta henne endast gå på huvudlinjen? :?
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by St David »

Jag har undrat ett tag; vad är poängen med TT-Lines sväng inom Rostock på vissa dagsturer till/från Travemunde? Vem är målgruppen?

Det känns ju som om TT-Line helt har släppt persontrafiksegmentet på dagsturerna på Tavemundelinjen?
TTs färjor är inte så roliga att vanligt folk vill tillbringa 10h på dem. Autobahn till Rostock tar ju bara ca 1h längre än till Travemunde.
Om persontrafiken vill hellre till Rostock varför inte göra det enkelt för sig kör dom största färjorna dit och gör Travemunde till en
frakt och "bed & breakfast" linje (dvs man vänder sig endast till persontrafiken på natt turerna?)
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Marre »

Jag åkte själv dagturen Trelleborg-Rostock-Travemunde mitt i veckan för ca 1 år sen med förra Nils Holgersson. Väldigt mycket frakt. Kanske något 10-tal personbilar och husbilar. Jag var ensam (!) fotpassagerare. Min bedömning är att minst hälften av frakten lossades i Rostock.
Jag tror att färjorna är för stora för att köra en dagfärja till Rostock och en till Travemünde och att TT därför har valt att köra bara med samna dagfärja till båda hamnarna och säkert även av konkurrensskäl så att Stena inte får monopol på dagärjan till Rostock.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Marre wrote: 17 Nov 2022 22:00 Jag åkte själv dagturen Trelleborg-Rostock-Travemunde mitt i veckan för ca 1 år sen med förra Nils Holgersson. Väldigt mycket frakt. Kanske något 10-tal personbilar och husbilar. Jag var ensam (!) fotpassagerare. Min bedömning är att minst hälften av frakten lossades i Rostock.
Jag tror att färjorna är för stora för att köra en dagfärja till Rostock och en till Travemünde och att TT därför har valt att köra bara med samna dagfärja till båda hamnarna och säkert även av konkurrensskäl så att Stena inte får monopol på dagärjan till Rostock.
Jag åkte en dagtour med PETER PAN Trelleborg - Rostock - Travemünde 2019, när ett helt gäng tyska pensionärer klev på i Rostock oh klev av i Travemünde.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

PETER PANs avgång till Travemünde är uppskjuten från 22.00 till 23.30 ikväll.

Där går åtminstone TOM SAWYER till Klaipéda, nästan i tid. Och ser faktiskt ut att vara ganska fullastad.

Och där går PETER PAN till Travemünde 23.30
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Och AKKA skulle avgått mot Rostock 0.45, men har inte anlänt från Travemünde ännu, utan beräknas ankomma 0.55.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Akka anländer faktiskt nu, 0.25.
Post Reply