TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by /jes »

Risberg wrote: 19 Oct 2022 11:52
shwimmente wrote: 19 Oct 2022 11:40
Risberg wrote: 19 Oct 2022 11:02 Enligt TTs hemsida (och i verkligheten) avgick AKKA en halv timme försenat till Rostock, men avgick, enligt samma hemsida, enligt tidtabell till Travemünde en halv timme tidigare. :roll:

I eftermiddag är det MARCO POLO som går till Klaipéda (hon anländer just nu från Travemünde).
Måste fråga, för du anteckningar i typ Excel eller liknande?
Nej, tittar bara ut genom fönstret i mitt hvardagsrum och jämför med TTs hemsida, och skriver omedelbart i detta forum om jag tycker något "uppsiktsväckande" inträffar, som t.ex. att nu ligger NILS DACKE och blockerar läge 2 för HUCKLEBERRY FINN, som skall avgå en halv timme innan till Rostock, än hvad NILS DACKE skall till Travemünde.

(Efter att jag slutade med det fick jag anmodan i ett annat forum från en som läser detta, men inte är medlem i detta forum, om att fortsätta)
Du får gärna fortsätta att rapportera men jag skulle sätta värde på lite mera analys varför det ser ut som det gör. En begränsning i trafiken är förstås den trånga farleden till och från Trelleborgs hamn. Finns det några planer på kunna öka flödet - muddring, breddning, annan pirkonfiguration eller vill Trelleborgs hamn bara växa och överlåter eventuella problem till rederierna?

Som jag förstår det är det bara TT-Line som har problem med rätt-tidigheten? Inte de övriga rederierna?

Om det är så att det bara är TT-Line som inte kan hålla tiden vad beror det på

- Färjor inte lämpliga för denna trafik (lastning/lossning)
- Orealistiska tidtabeller (gångtider, hamntider osv)
- Problem som inte beror på TT-Line i andra hamnar och som fortplantar sig till Trelleborg
- Bristande underhåll av färjorna (tekniska problem)
- Kvantitet i ställer för kvalitet (expansion utan konsekvensanalys.) Kunderna borde väl tröttna på oförutsägbarheten i tidtabellerna
- Dålig operativ ledning hos TT-Line
- Allmän inkompetens är det gäller effektiv färjetrafik

Beträffande användandet av truckmasters(?) som du berört tidigare så måste väl Trelleborgs hamn hålla i taktpinnen. Knappast bra image för Sveriges största färjehamn att så banala saker förorsakar något slags kaos i hamnen. Vill man vara störst så får man försöka vara bäst!?

Trelleborg har ju en oslagbar fördel genom sitt geografiska läge men det måste ju också förvaltas väl. Ystad får väl uppvakta Trafikverket att E65 blir motorväg hela vägen. :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Marre wrote: 19 Oct 2022 15:12 Kan någon förklara hur förmiddagsfärjan Trelleborg-Travemünde med mellanlandning i Rostock kan ha avgångstid till Travemünde 9.30 och Rostock 9.25? Vissa dagar kör man numera i stället 9.55 resp 10.00. Det är samma färja.
Det är nog bara en incheckningskteknik fråga. Och så vill de väl ha Rostock-bilarna ombord först, eftersom de skall köra av först.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

shwimmente wrote: 19 Oct 2022 16:47
se till så personen kommer hit, slutar du med det här kommer jag göra upplopp. stor behållning att läsa
Tack! :D
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

/jes wrote: 20 Oct 2022 10:42 Du får gärna fortsätta att rapportera men jag skulle sätta värde på lite mera analys varför det ser ut som det gör. En begränsning i trafiken är förstås den trånga farleden till och från Trelleborgs hamn. Finns det några planer på kunna öka flödet - muddring, breddning, annan pirkonfiguration eller vill Trelleborgs hamn bara växa och överlåter eventuella problem till rederierna?

Som jag förstår det är det bara TT-Line som har problem med rätt-tidigheten? Inte de övriga rederierna? I stort sett, ja

Om det är så att det bara är TT-Line som inte kan hålla tiden vad beror det på

- Färjor inte lämpliga för denna trafik (lastning/lossning)
- Orealistiska tidtabeller (gångtider, hamntider osv) orealistiska tidtabeller när det gäller hamntider, särskilt ROBIN HOOD. Men man har tydligen lärt; nya NILS HOLGERSSON har inga problem
- Problem som inte beror på TT-Line i andra hamnar och som fortplantar sig till Trelleborg
- Bristande underhåll av färjorna (tekniska problem)
- Kvantitet i ställer för kvalitet (expansion utan konsekvensanalys.) Kunderna borde väl tröttna på oförutsägbarheten i tidtabellerna Är nog litet av förklaringen
- Dålig operativ ledning hos TT-Line Tror jag inte
- Allmän inkompetens är det gäller effektiv färjetrafik Tror jag heller inte

Beträffande användandet av truckmasters(?) som du berört tidigare så måste väl Trelleborgs hamn hålla i taktpinnen. Knappast bra image för Sveriges största färjehamn att så banala saker förorsakar något slags kaos i hamnen. Vill man vara störst så får man försöka vara bäst!? Rederierna får det antal tugmasters de beställer. Hamnen har gott om sådana, men kan ju inte tvinga på rederierna fler än de är beredda att betala för

Trelleborg har ju en oslagbar fördel genom sitt geografiska läge men det måste ju också förvaltas väl. Ystad får väl uppvakta Trafikverket att E65 blir motorväg hela vägen. :) Tror nog att Trelleborgs hamn drives ytterst kompetent och till rederiernas stora belåtenhet. TT-Line hr en gång uttalat att de önskade att Travemünde behandlade dem lika väl. Det stora problemet är att strömmar, vind och långgrundhet inte tillåter separata in- och utseglingsrännor
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Risberg wrote: 20 Oct 2022 15:02
/jes wrote: 20 Oct 2022 10:42
Som jag förstår det är det bara TT-Line som har problem med rätt-tidigheten? Inte de övriga rederierna? I stort sett, ja
Dock har ju Stena större problem, när det är många löstrailers – tydligen snålare när det gäller att beställa tugmasters. Så Stena avgår ofta en timme försenade, men kör in, och ankommer ytterst sällan försenade.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Till saken hör ju också att jag bevakar ju inte hamnen hela tiden. Jag kommer t.ex. just från en övernattning i Göteborg och i hela förra veckan var jag i O'zbekiston. :)
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by /jes »

Risberg wrote: 20 Oct 2022 17:28 Till saken hör ju också att jag bevakar ju inte hamnen hela tiden. Jag kommer t.ex. just från en övernattning i Göteborg och i hela förra veckan var jag i O'zbekiston. :)
Inga färjor där inte, möjligen strandade i Aralsjön? :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

/jes wrote: 20 Oct 2022 20:19
Risberg wrote: 20 Oct 2022 17:28 Till saken hör ju också att jag bevakar ju inte hamnen hela tiden. Jag kommer t.ex. just från en övernattning i Göteborg och i hela förra veckan var jag i O'zbekiston. :)
Inga färjor där inte, möjligen strandade i Aralsjön? :)
Snarare i det som en gång var Aralsjön, och mest fiskebåtar. Aralsjön är numera en pytteliten korvsjö längst västerut, i sin helhet belägen i Kazakstan. :(
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by /jes »

Jag är ju okunnig om Trelleborg, framför allt hur det är idag. Åkte Trelleborg-Sassnitz (Saßnitz fram till 1993, annars får jag bassning ;) ) i tjänsten en hel del på 1970-talet .

Ursäkta, jag är lite ihärdig på den här punkten:
Beträffande användandet av truckmasters(?) som du berört tidigare så måste väl Trelleborgs hamn hålla i taktpinnen. Knappast bra image för Sveriges största färjehamn att så banala saker förorsakar något slags kaos i hamnen. Vill man vara störst så får man försöka vara bäst!? Rederierna får det antal tugmasters de beställer. Hamnen har gott om sådana, men kan ju inte tvinga på rederierna fler än de är beredda att betala för

Varför inte om detta ställer till problem för övriga färjor och tidtabellshållningen även om man kommer till sin slutdestination tid? Det är ju bara att bränna lite mera olja! OBS! Ironi!

Följdfrågor:
Har rederierna egna fasta färjelägen och att man inte håller tidtabellen drabbar bara det egna rederiet?
Gemensam parkering för alla väntande fordon oavsett rederi och destination?
Flytande kösystem för att få ta farleden i anspråk. Inga slot-tider att passa?
Om inte, då framstår trafiken i Trelleborgs hamn med din rapportering som kaosartad som kräver ständig omplanering hos alla parter. Avgångstid och färja är en bara skrivbordsprodukt, en prognos som uppdateras en gång i halvtimmen? Alla tycker att det är Trelleborg är en hamn med ordning och reda och fungerar som ett urverk, bara att man måste ställa om tiden ofta? Eller som man gör när de stora elefanterna förhandlar-man stoppar klockan helt enkelt! :)

Det är i mina ögon elementärt att man beställer så många tugmasters som man behöver, allt annat är oprofessionellt. Och det borde Trelleborgs hamn kräva. Betala hamnavgift enligt timtaxa förutom anlöpsavgift eller vad det kan heta.

Inget mer om Trelleborg, jag lovar! :D
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

/jes wrote: 21 Oct 2022 11:12 Jag är ju okunnig om Trelleborg, framför allt hur det är idag. Åkte Trelleborg-Sassnitz (Saßnitz fram till 1993, annars får jag bassning ;) ) i tjänsten en hel del på 1970-talet .

Ursäkta, jag är lite ihärdig på den här punkten:
Beträffande användandet av truckmasters(?) som du berört tidigare så måste väl Trelleborgs hamn hålla i taktpinnen. Knappast bra image för Sveriges största färjehamn att så banala saker förorsakar något slags kaos i hamnen. Vill man vara störst så får man försöka vara bäst!? Rederierna får det antal tugmasters de beställer. Hamnen har gott om sådana, men kan ju inte tvinga på rederierna fler än de är beredda att betala för

Varför inte om detta ställer till problem för övriga färjor och tidtabellshållningen även om man kommer till sin slutdestination tid? Det är ju bara att bränna lite mera olja! OBS! Ironi! Nåväl, det är många andra förseningsorsaker, så det vore nog svårt att tvinga fler tugmasters på rederierna med den motiveringen. Och problem för andra rederier uppträder huvudsakligen måndagar, fredag eftermiddagar och fredagkvällar.

Följdfrågor:
Har rederierna egna fasta färjelägen och att man inte håller tidtabellen drabbar bara det egna rederiet? Läge 10 har TT-Line varit med och betalat. Läge 8 och 9 är tågfärjelägen och därmed dedikerade Stenas tågfärjor. WOLIN kan endast använda läge 2 och 5. HUCKLEBERRY FINN använder helst läge 2, som förkortar deras lassning/lossningstid med en halvtimme, jämfört med andra lägen. Lustigt nog använder TOM SAWYER inte det läget så ofta numera (även om hon råkar ligga där just nu). Faktum är att jag har bara sett TT-Line använda färjeläge 10-14.
Gemensam parkering för alla väntande fordon oavsett rederi och destination? Oh nej!!! Därför är spontanbyte av färjeläge ytterst problematiskt, särskilt mellan läge 2-5 och 10-14.
Flytande kösystem för att få ta farleden i anspråk. Inga slot-tider att passa? Såvitt jag vet anmäler man avgång resp. ankomst tidigast en halv timme före önskad sådan, och först till möllan.....m.a.o. inga in/utseglingsslots.
Om inte, då framstår trafiken i Trelleborgs hamn med din rapportering som kaosartad som kräver ständig omplanering hos alla parter. Avgångstid och färja är en bara skrivbordsprodukt, en prognos som uppdateras en gång i halvtimmen? Alla tycker att det är Trelleborg är en hamn med ordning och reda och fungerar som ett urverk, bara att man måste ställa om tiden ofta? Eller som man gör när de stora elefanterna förhandlar-man stoppar klockan helt enkelt! :) Tror mer på det näst sista.

Det är i mina ögon elementärt att man beställer så många tugmasters som man behöver, allt annat är oprofessionellt. Och det borde Trelleborgs hamn kräva. Betala hamnavgift enligt timtaxa förutom anlöpsavgift eller vad det kan heta. Vet inte hur färjorna debiteras för sin liggetid. Gissningsvis betalar Stena en fast abonnementsavgift, eftersom ingen annan ändå kan använda tågfärjelägena.

Inget mer om Trelleborg, jag lovar! :D Inte mig emot, och tydligen inte en del andra heller - ämnet intresserar uppenbart.
Post Reply