TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Sju-färjor-i-hamn_Carsten-Watsack_LI_FB-1024x575.jpeg
Sju-färjor-i-hamn_Carsten-Watsack_LI_FB-1024x575.jpeg (154.11 KiB) Viewed 777 times
Jag tror det är dags att repetera de olika färjelägenas placering i Trelleborgs hamn (bild ovan)

Färjeläge 1 är längst upp i vänstra hörnan, och användes senast av GUTE, när TT-Line chartrade in henne under PETER PANs förlängda ombyggnadstid.

Färjeläge 2 ligger, som färjeläge 1, i Nyhamnen, anlagd på 30-talet. Läge 2 har ramp till övre bildäck på HUCKLEBERRY FINN, TOM SAWYER och WOLIN, samt specialklaff till WOLINs främre styrbords sidoport till huvuddäck. På bilden ligger HUCKLEBERRY FINN i läget. Läget används även av NILS DACKE, ROBIN HOOD, GRYF, COPERNICUS och GALILEUSZ.

Färjeläge 3-6 ligger i den ursprungliga hamnen, 3 & 4 i Västra Hamnbassängen och 5 & 6 i Östra. 3 & 4 används av HUCKLEBERRY FINN, TOM SAWYER, NILS DACKE, ROBIN HOOD, MARCO POLO, GRYF, COPERNICUS och GALILEUSZ. (Läge 3 har fortfarande special"klaff" till KAHLEBERGs, som gick för TR-Line en gång, främre styrbords sidoport till huvuddäck.) Det händer undantagsvis att AKKA använder läge 4. Läge 4 & 5 har bägge ramper till övre däck på AKKA och PETER PAN, och den i läge 5 passar också WOLIN. Läge 5 används av Unity Line's samtliga fyra färjor, och STENA GOTHICA har också använt det och läge 2-4. Läge 5 har specialklaff till WOLINs främre styrbords sidoport till huvuddäck. På bilden ligger MARCO POLO i läge 3, TOM SAWYER i läge 4 och COPERNICUS eller GALILEUSZ i läge 5. Precis bakom det bor jag. Färjeläge 6 används inte och kan inte användas, efter att TT DELPHIN slutade gå.

Läge 1-6 ligger i den del av hamnen, som skall omvandlas till en bostadsstadsdel.

Färjeläge 7 är gamla tågfärjeläget Södra Färjeläget/Färjeläge I, som SASSNITZ var den sista färja, som kunde använda. Det har byggts om till bilfärjeläge, men har inte använts som sådant ännu. SKANE JET till Saßnitz kommer att använda det, när hon börjar gå från Trelleborg nästa sommar.

Färjeläge 8 och 9 är tågfärjelägen för MECKLENBURG-VORPOMMERN och SKÅNE. På bilden ligger MECKLENBURG-VORPOMMERN i läge 8 och SKÅNE i läge 9.

Utanför läge 9 ligger läge 10-14 i nya hamnen, hvarav endast läge 10 syns på bilden. Det läget och läge 12 har ramper till AKKAs, PETER PANs och NILS HOLGERSSONs övre däck, läge 10 t.o.m. till NILS HOLGERSSONs bägge portar till övre däck. Hittills är det endast TT-Lines färjor som använder dessa lägen, MARCO POLO som regel läge 13. Läge 14 används också av kryssningsfartyg och fraktbåtar för sockerbetor till Danmark (eller rättare sagt godskajen i förlängningen av läge 14). På bilden syns PETER PAN i läge 10.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Och där går ROBIN HOOD 1 1/2 timmar försenad till Rostock, medan TOM SAWYER avgick rättidigt till Travemünde, MARCO POLO till Klaipéda och NILS HOLGERSSON till Świnoujście.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by shwimmente »

Risberg wrote: 21 Oct 2022 13:01
/jes wrote: 21 Oct 2022 11:12 Jag är ju okunnig om Trelleborg, framför allt hur det är idag. Åkte Trelleborg-Sassnitz (Saßnitz fram till 1993, annars får jag bassning ;) ) i tjänsten en hel del på 1970-talet .

Ursäkta, jag är lite ihärdig på den här punkten:
Beträffande användandet av truckmasters(?) som du berört tidigare så måste väl Trelleborgs hamn hålla i taktpinnen. Knappast bra image för Sveriges största färjehamn att så banala saker förorsakar något slags kaos i hamnen. Vill man vara störst så får man försöka vara bäst!? Rederierna får det antal tugmasters de beställer. Hamnen har gott om sådana, men kan ju inte tvinga på rederierna fler än de är beredda att betala för

Varför inte om detta ställer till problem för övriga färjor och tidtabellshållningen även om man kommer till sin slutdestination tid? Det är ju bara att bränna lite mera olja! OBS! Ironi! Nåväl, det är många andra förseningsorsaker, så det vore nog svårt att tvinga fler tugmasters på rederierna med den motiveringen. Och problem för andra rederier uppträder huvudsakligen måndagar, fredag eftermiddagar och fredagkvällar.

Följdfrågor:
Har rederierna egna fasta färjelägen och att man inte håller tidtabellen drabbar bara det egna rederiet? Läge 10 har TT-Line varit med och betalat. Läge 8 och 9 är tågfärjelägen och därmed dedikerade Stenas tågfärjor. WOLIN kan endast använda läge 2 och 5. HUCKLEBERRY FINN använder helst läge 2, som förkortar deras lassning/lossningstid med en halvtimme, jämfört med andra lägen. Lustigt nog använder TOM SAWYER inte det läget så ofta numera (även om hon råkar ligga där just nu). Faktum är att jag har bara sett TT-Line använda färjeläge 10-14.
Gemensam parkering för alla väntande fordon oavsett rederi och destination? Oh nej!!! Därför är spontanbyte av färjeläge ytterst problematiskt, särskilt mellan läge 2-5 och 10-14.
Flytande kösystem för att få ta farleden i anspråk. Inga slot-tider att passa? Såvitt jag vet anmäler man avgång resp. ankomst tidigast en halv timme före önskad sådan, och först till möllan.....m.a.o. inga in/utseglingsslots.
Om inte, då framstår trafiken i Trelleborgs hamn med din rapportering som kaosartad som kräver ständig omplanering hos alla parter. Avgångstid och färja är en bara skrivbordsprodukt, en prognos som uppdateras en gång i halvtimmen? Alla tycker att det är Trelleborg är en hamn med ordning och reda och fungerar som ett urverk, bara att man måste ställa om tiden ofta? Eller som man gör när de stora elefanterna förhandlar-man stoppar klockan helt enkelt! :) Tror mer på det näst sista.

Det är i mina ögon elementärt att man beställer så många tugmasters som man behöver, allt annat är oprofessionellt. Och det borde Trelleborgs hamn kräva. Betala hamnavgift enligt timtaxa förutom anlöpsavgift eller vad det kan heta. Vet inte hur färjorna debiteras för sin liggetid. Gissningsvis betalar Stena en fast abonnementsavgift, eftersom ingen annan ändå kan använda tågfärjelägena.

Inget mer om Trelleborg, jag lovar! :D Inte mig emot, och tydligen inte en del andra heller - ämnet intresserar uppenbart. Jag har ett namn vet ni, men på jobbet brukar dom kalla mig nån eller nån annan så det funkar också.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Otroligt! Fredag kväll kl 21 och inte en enda TT-färja i Trelleborgs hamn! Det ser ut som om TT håller på och förskjuter hela tidtabellen. Eftermiddagsfärjorna gick 16-17.45, förr var det alltid mellan 14.30 och 17. Just nu kommer NILS DACKE och skall gå till Travemünde 23.00, 0ch PETER PAN, som inte syns till, är redan annoncerad försenad till Rostock med 1 3/4 timme till 23.45.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

shwimmente wrote: 21 Oct 2022 18:25
Risberg wrote: 21 Oct 2022 13:01
Inget mer om Trelleborg, jag lovar! :D Inte mig emot, och tydligen inte en del andra heller - ämnet intresserar uppenbart. Jag har ett namn vet ni, men på jobbet brukar dom kalla mig nån eller nån annan så det funkar också.
inte en del andra heller syftade på flera, bl.a. en ropax, som inte är medlem i detta forum, men läser det. :)
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by /jes »

Risberg wrote: 21 Oct 2022 16:06

Jag tror det är dags att repetera de olika färjelägenas placering i Trelleborgs hamn (bild ovan)

Färjeläge 1 är längst upp i vänstra hörnan, och användes senast av GUTE, när TT-Line chartrade in henne under PETER PANs förlängda ombyggnadstid.

Färjeläge 2 ligger, som färjeläge 1, i Nyhamnen, anlagd på 30-talet. Läge 2 har ramp till övre bildäck på HUCKLEBERRY FINN, TOM SAWYER och WOLIN, samt specialklaff till WOLINs främre styrbords sidoport till huvuddäck. På bilden ligger HUCKLEBERRY FINN i läget. Läget används även av NILS DACKE, ROBIN HOOD, GRYF, COPERNICUS och GALILEUSZ.

Färjeläge 3-6 ligger i den ursprungliga hamnen, 3 & 4 i Västra Hamnbassängen och 5 & 6 i Östra. 3 & 4 används av HUCKLEBERRY FINN, TOM SAWYER, NILS DACKE, ROBIN HOOD, MARCO POLO, GRYF, COPERNICUS och GALILEUSZ. (Läge 3 har fortfarande special"klaff" till KAHLEBERGs, som gick för TR-Line en gång, främre styrbords sidoport till huvuddäck.) Det händer undantagsvis att AKKA använder läge 4. Läge 4 & 5 har bägge ramper till övre däck på AKKA och PETER PAN, och den i läge 5 passar också WOLIN. Läge 5 används av Unity Line's samtliga fyra färjor, och STENA GOTHICA har också använt det och läge 2-4. Läge 5 har specialklaff till WOLINs främre styrbords sidoport till huvuddäck. På bilden ligger MARCO POLO i läge 3, TOM SAWYER i läge 4 och COPERNICUS eller GALILEUSZ i läge 5. Precis bakom det bor jag. Färjeläge 6 används inte och kan inte användas, efter att TT DELPHIN slutade gå.

Läge 1-6 ligger i den del av hamnen, som skall omvandlas till en bostadsstadsdel.

Färjeläge 7 är gamla tågfärjeläget Södra Färjeläget/Färjeläge I, som SASSNITZ var den sista färja, som kunde använda. Det har byggts om till bilfärjeläge, men har inte använts som sådant ännu. SKANE JET till Saßnitz kommer att använda det, när hon börjar gå från Trelleborg nästa sommar.

Färjeläge 8 och 9 är tågfärjelägen för MECKLENBURG-VORPOMMERN och SKÅNE. På bilden ligger MECKLENBURG-VORPOMMERN i läge 8 och SKÅNE i läge 9.


Utanför läge 9 ligger läge 10-14 i nya hamnen, hvarav endast läge 10 syns på bilden. Det läget och läge 12 har ramper till AKKAs, PETER PANs och NILS HOLGERSSONs övre däck, läge 10 t.o.m. till NILS HOLGERSSONs bägge portar till övre däck. Hittills är det endast TT-Lines färjor som använder dessa lägen, MARCO POLO som regel läge 13. Läge 14 används också av kryssningsfartyg och fraktbåtar för sockerbetor till Danmark (eller rättare sagt godskajen i förlängningen av läge 14). På bilden syns PETER PAN i läge 10.
Stort tack för denna mycket upplysande information !! :)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Just nu förhalas TOM SAWYER, som kom från Rostock kl 19 och inte skall avgå förrän kl 16 imorgon till Travemünde, från läge 4 till 3. Mycket märkligt. Om det är för att GRYF skall kunna ligga i läge 4 och WOLIN i läge 5, hvarför gick hon inte till läge 3 med en gång? Och ingen kommer att använda läge 2 förrän HUCKLEBERRY FINN kommer från Travemünde kl 11.45 imorgon. :?:
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Risberg wrote: 23 Oct 2022 21:36 Just nu förhalas TOM SAWYER, som kom från Rostock kl 19 och inte skall avgå förrän kl 16 imorgon till Travemünde, från läge 4 till 3. Mycket märkligt. Om det är för att GRYF skall kunna ligga i läge 4 och WOLIN i läge 5, hvarför gick hon inte till läge 3 med en gång? Och ingen kommer att använda läge 2 förrän HUCKLEBERRY FINN kommer från Travemünde kl 11.45 imorgon. :?:
Nu backade hon ut och lade sig i färjeläge 12!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Risberg wrote: 21 Oct 2022 16:06
Utanför läge 9 ligger läge 10-14 i nya hamnen, hvarav endast läge 10 syns på bilden. Det läget och läge 12 har ramper till AKKAs, PETER PANs och NILS HOLGERSSONs övre däck, läge 10 t.o.m. till NILS HOLGERSSONs bägge portar till övre däck. Hittills är det endast TT-Lines färjor som använder dessa lägen, MARCO POLO som regel läge 13. Läge 14 används också av kryssningsfartyg och fraktbåtar för sockerbetor till Danmark (eller rättare sagt godskajen i förlängningen av läge 14). På bilden syns PETER PAN i läge 10.
Rättelse. Det är läge 10 och 11, inte 10 och 12, som har ramper till AKKAs, PETER PANs och NILS HOLGERSSONs övre däck. :oops:
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Och nu anländer AKKA, men skall inte avgå förrän 2.30! Hon behöver då inte 3 1/2 timmar för att lossa och lasta! Och hur attraktiv är en avgång 02.30?! :roll:
Post Reply