TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Otrolig upplysning om AKKAs avgång på TT-Lines hemsida:

Enligt hemsidan avgick AKKA försenad 17.45 istället för 16.15. Det är för det första inte sant - hon avgick 18.15. Men det mest uppsiktsväckande är att, trots att hon skulle ha kommit till Rostock igår kväll, står hon fortfarande uppförd som på väg med ankomsttid idag 23.15 istället för igår 22.15!

Ännu märkligare är att enligt GST gick hon inte från Trelleborg förrän 8.30 imorse och väntas till Rostock i eftermiddag 14.00. Den avgångstiden, 8.30, med ankomsttid 14.00, står hon också uppförd med på hemsidan, parallellt med avgång igår 17.45 och ankomst ikväll 23.15 - i bägge fall markerad som Försenad. Hon befinner sig just nu mitt ute på Östersjön. Hvad i alla dagar har hänt? Bara datafel på hemsidan? Har hon varit i Rostock i natt och vänt, kommit tillbaka och avgått 8.30? Vissa ting tyder på det. Ser man på Rostock - Trelleborg på hemsidan har hon avgått igår 23.45 med ankomst Trelleborg 6.15 och Ankommen.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by /jes »

  • Antingen struntar man i att uppdatera hemsidan
  • eller så reflekterar hemsidan status i TT-Lines operativa ledning
Frågan är hur man kommunicerar med sina kunder-speditörerna? En app som visar information i realtid? Speditörerna kollar på Marine Traffic och drar sina egna slutsatser? :D

Jag skrev förut om personalen ombord på TT-Line, arbetspass, vilotid med mera. Handlar ju inte bara om ordning och reda (numera kallas det arbetsmiljö) utan det finns också en säkerhetsmässig aspekt. Som någon skrev här i detta forum: "Personalen är ju ändå ombord." Boskap?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

/jes wrote: 28 Jan 2023 09:58
  • Antingen struntar man i att uppdatera hemsidan
  • eller så reflekterar hemsidan status i TT-Lines operativa ledning Jag är rädd för att det är det som är fallet. Den tycks ju fortfarande heller inte ha tillägnat sig realism i hur snabbt/långsamt det går att lossa och lasta färjorna, särskilt inte ROBIN HOOD, men heller inte NILS DACLKE, AKKA och TINKER BELL (eller att TOM SAWYERs liggetider är starkt beroende av om hon går i läge 2 eller 11 i Trelleborg). Men det är också stor variation på huruvida förseningar "rapporteras" på hemsidan. De Limassol-registrerade färjorna gör sällan det. Är de polska och litauiska besättningarna ängsliga gentemot huvudkontoret i Tyskland? Värst är MARCO POLO, där inte ens GST stämmer överhuvudtaget.

    Kanske något ropax (en icke-registrerad flitig besökare av detta forum), ivrig förespråkare för att all skandinavisk/tysk besättning bör ersättas av billigare baltisk eller asiatisk, borde notera!?
Frågan är hur man kommunicerar med sina kunder-speditörerna? En app som visar information i realtid? Speditörerna kollar på Marine Traffic och drar sina egna slutsatser? :D Vi får väl hopps på appen/sms - chaufförerna kan ju inte sitta och kolla på MT, och heller inte förväntas kunna räkna ut hvad det innebär

Jag skrev förut om personalen ombord på TT-Line, arbetspass, vilotid med mera. Handlar ju inte bara om ordning och reda (numera kallas det arbetsmiljö) utan det finns också en säkerhetsmässig aspekt. Som någon skrev här i detta forum: "Personalen är ju ändå ombord." Boskap? Nyss nämnde ropax menar också att besättningen dessutom skall köra tug masters och landgångspassagerarbussar under liggetiden i hamnen, istället för hamnanställda https://theferryforums.com/viewtopic.php?p=10332#p10332.
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Marre »

Att TT-line ofta ändrar i turlistan med kort varsel är ingen nyhet och känns mer som regel än undantag.

Jag är övertygad om att man inte använder hemsidan som någon sorts redovisning till den operativa avdelningen beträffande hur tidtabellen följs. Det finns säkert betydligt bättre och mer komplexa uppföljningssystem internt.

Det kan finnas många anledningar till förseningar. Trångt i farleden, mycket gods, väder etc.
Vad som är problemet ovan förstår jag inte riktigt. Akka ska ha avgått fredag eftermiddag ca 2 tim sen. Noteras på hemsidan som försenad. Korrekt. Att överfarten till Rostock skulle ta ca 30 timmar är väl ganska självklart att det måste vara ett skrivfel. Som jag förstår det avgick sen Akka lördag morgon kl 8.30 enligt tidtabell och gjorde hon det så är det återigen en felaktig skrivning att hon skulle vara försenad, vilket hon förmodligen inte var? I så fall fel att skriva Försenad på hemsidan. Men kanske var det 10 minuter efter annonserad avgångstid? Jag kan emellertid se att hon planmässigt ligger i Rostock nu på lördagseftermiddagen.

Jag tror att de flesta som är inbokade på en färja också infinner sig på föreskriven tid för incheckning. I värsta fall får man vänta någon timme på ändrad avgångstid. Men det kan ju också hända att man kört in en försening. Är du inte i tid till incheckning är risken stor att din biljett är förbrukad oavsett när färjan kommer att avgå.
Om TT-line behöver kommunicera med sina kunder pga en försening så är det väl rimligt att tro att de använder mail eller telefon/sms direkt till de berörda. Så har de gjort förr, åtminstone när de behövt boka om någon kund. Detta har jag själv råkat ut för.

Men kritiken mot hemsidan är befogad. Publicerar man en uppgift, aktuell trafikinformation, så är det minsta man kan begära att den uppdateras korrekt. Det gör ofta inte TT-line.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Mycket riktigt, det Marre skriver.

Nej, naturligtvis används inte hemsidan som en redovisning till den operativa avdelningen, tvärtom, det måste väl ändå vara den operativa avdelningen som "matar" hemsidan med uppgifter om förseningar. Men när då de Limassol-registrerade färjorna nästan aldrig redovisar de förseningar de faktiskt har, kan man ju misstänka att det är fartygscheferna som inte rapporterar in dem till den operativa ledningen. Och MARCO POLOs märkliga inplottningar på Global Ship Tracking kan man ju verkligen sätta frågetecken vid. (Det gäller f.ö. även Unity Line's färjor.)

AKKAs avgångstid 8.30 imorse var f.ö. inte enligt tidtabell - hon skulle avgått 7.45. Så det var korrekt att flagga Försenad.

Jadå, passagerarna/bilförarna får besked om förseningar på e-post, så fort den är känd. Inte bara förseningar, bokar man långt i förväg kan man uppleva att både avgångstid och färja ändras, också till tidigare avgångstid än det man bokat. Det har jag upplevt flera gånger. Och jag har redan fått besked om att jag inte skall åka med NILS HOLGERSSON 12. april utan PETER PAN.

Men kritiken gäller inte bara hemsidan. Kritiken gäller också att den operativa ledningen tydligen aldrig lär sig hur lång tid det faktiskt tar att lossa och lasta framförallt ROBIN HOOD, men också NILS DACKE, AKKA och TIMBER BELL i Trelleborg.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Och måndagmorgonen startade med tre kvarts försening för AKKA till Rostock och lika stor försening för NILS HOLGERSSON till Świnoujście.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

TOM SAWYER på ingående från Travemünde, faktiskt en kvart före tiden, men har avgångstid 23.30 till Rostock. ROBIN HOOD har kommit från Świnoujście men ligger på redden. Visserligen blåser det ganska friskt, men... Hon skulle ankommit nu och har avgångstid 23.15 till Klaipéda.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Nu backar NILS HOLGERSSON ut från läget, samtidigt som ROBIN HOOD ser ut att ha lagt sig i inseglingsrännan. Fortsättning följer...

Nej, ROBIN HOOD håller sg på redden, men NILS HOLGERSSON ser ut att ha avbrutit sitt backande... Hon ligger helt stilla, prallellt med SKÅNE, på andra sidan piren mellan mellan läge 9 och 10. Samtidigt har ROBIN HOOD avlägsnat sig långt från inseglingsrännan.

Nejnej, det var inte ROBIN HOOD jag såg i rännan, det var COPERNICUS på utgående, som nu har drejat babord mot Świnoujście. Lustigt, hon och hennes syster brukar ju ställa in så fort det blåser litet.

Nu har NILS HOLGERSSON i alla fall vänt och sätter kursen mot Travemünde. Men hon vände in mot läge 13 och 14 – de brukar ju backa ut i inseglingsbassängen till inre hamnen, se bild på PETER PAN: https://www.fartygssidan.se/viewtopic.php?p=1885#p1885
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Nu går ROBIN HOOD in. Avgång 23.15? Knappast. :roll:
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Post by Risberg »

Risberg wrote: 31 Jan 2023 22:51 Nu går ROBIN HOOD in. Avgång 23.15? Knappast. :roll:
Det gjorde hon inte, nej, och nu "släcker jag min `TV´". God Natt.
Post Reply