Page 4 of 33

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 28 Sep 2022 15:58
by Risberg
Hon seglar med endast 10,6 knop och på Global Ship Tracking har hon ändrat ankomsttid Świnoujście till 23.00.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 28 Sep 2022 16:31
by Risberg
Nu har hon ökat farten till 14 knop, men blir i detta nu omseglad av GALILEUSZ med 17 knops fart, samtidigt som hon möter COPERNICUS.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 29 Sep 2022 11:58
by Risberg
Nu har PETER PAN kommit tillbaka från Świnoujście, men ser inte ut att vilja gå in, utan ligger på redden. Det får mig att misstänka att hon gått tom från Świnoujście. Hennes nästa avgång är inte förrän 22.00 till Travemünde.

Enligt Global Ship Tracking avgick hon från Świnoujście strax före kl 4 i natt och skulle ha kommit till Trelleborg kl 10 (hvilket hon inte gjorde). Hamnen är full av lediga färjelägen; 3, 5 och 10-14.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 29 Sep 2022 18:27
by Marre
Peter Pan har tekniska problem på en av huvudmaskinerna. Ombord finns 176 passagerare plus en massa fordon.
Hon ska ha avgått från Polen kl 01.40 i natt och väntar på bogserhjälp för att ta sig in till Trelleborg. Dessa väntas komma vid 19.30-tiden. Anledningen till att man måste vänta är helt enkelt att det inte finns någon ledig bogserbåt tidigare.

enligt Aftonbladet.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 29 Sep 2022 20:41
by Risberg
Marre wrote: 29 Sep 2022 18:27 Peter Pan har tekniska problem på en av huvudmaskinerna. Ombord finns 176 passagerare plus en massa fordon.
Hon ska ha avgått från Polen kl 01.40 i natt och väntar på bogserhjälp för att ta sig in till Trelleborg. Dessa väntas komma vid 19.30-tiden. Anledningen till att man måste vänta är helt enkelt att det inte finns någon ledig bogserbåt tidigare.

enligt Aftonbladet.
Tack för den informationen! :) Nu ligger hon i alla fall i läge 12, så får vi se om hon avgår kl 22. (Själv var jag på väg till, i eller från Malmö 16.40-21.22.)

Nej, TOM SAWYER ersätter henne 22.00 till Travemünde. PETER PANs nästa avgång är 22.00 imorgon till Rostock.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 30 Sep 2022 17:30
by Risberg
AKKA avgick en timme försenad, 17.15, mot Rostock. Därmed måste COPERNICUS, som redan låg och väntade på NILS HOLGERSSONs avgång mot Świnoujście 17.00, vänta ytterligare på redden.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 30 Sep 2022 17:58
by /jes
Kan du inte göra en sammanfattning av problemen - orealistiska tidtabeller, dåligt underhåll av färjorna, oprofessionell besättning, osmidig hantering av Trelleborgs hamn eller destinationshamnarna som fortplantar sig till Trelleborg? Måste ju vara negativt för fraktkunderna att inte veta när eller om den planerade färjeturen blir av. Som jämförelse kan man i stort sett sätta klockan efter finlandsfärjorna, åbobåtarna har ju turnaround på max 1,5 timme. Amorella strävade i drygt 30 år med denna snäva tidtabell förutom någon ledig måndag då och då. Ändå fick Viking Line cirka 200 mkr för henne.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 30 Sep 2022 22:02
by Risberg
/jes wrote: 30 Sep 2022 17:58 Kan du inte göra en sammanfattning av problemen - orealistiska tidtabeller, dåligt underhåll av färjorna, oprofessionell besättning, osmidig hantering av Trelleborgs hamn eller destinationshamnarna som fortplantar sig till Trelleborg? Måste ju vara negativt för fraktkunderna att inte veta när eller om den planerade färjeturen blir av. Som jämförelse kan man i stort sett sätta klockan efter finlandsfärjorna, åbobåtarna har ju turnaround på max 1,5 timme. Amorella strävade i drygt 30 år med denna snäva tidtabell förutom någon ledig måndag då och då. Ändå fick Viking Line cirka 200 mkr för henne.
Delvis orealistiska tidtabeller beträffande liggetider i Trelleborg. Gäller ej Unity Line, men de ligger också i flera timmar, bortsett från WOLIN. Det har också bättrat sig för Stena Line, som tydligen har lärt sig att man kan rangera järnvägsvagnar samtidigt som man kör av och på bilar. Men är det väldigt många löstrailers så tar det tid. För TT's färjor är det mer individuellt. Bäst på att hålla tidtabellen är HUCKLEBERRY FINN, MARCO POLO och NILS HOLGERSSON. TOM SAWYER och NILS DACKE gör det också någorlunda. Värst är ROBIN HOOD, som är boglastande i Trelleborg, med bara en pytteliten bogport att lossa och lasta hela färjan med. Hvarför AKKA iband har svårt att hålla tidtabellen vet jag inte. Löstrailers är ett problem även för TT och det ser ut som om rederierna inte beställer tillräckligt med tugmasters. Men alltför ofta kastar TT Line om på tidtabellen, både hvad gäller avgångstid och färja. Bokar Du mer än en månad i förvägen kan Du räkna med annan avgångstid och annan färja än den Du bokade.

Sammanfattningsvis: Orealistiska tidtabeller: Ja, beträffande liggetid i hamnarna. Dåligt underhåll av färjorna: Tja, de börjar ju bli gamla (dock inte PETER PAN). Osmidig hantering av Trelleborgs hamn eller destinationshamnarna: Nej, man får det antal tugmasters man är villig att betala för. Så anlöper ju samtliga TT-färjor, förutom NILS DACKE och MARCO POLO, med bogen, men av de övriga är det bara ROBIN HOOD som inte har ramp och lucka till övre däck, bortsett från när TOM SAWYER går till läge 11 eller 12.

Så fortplantar förseningar sig, med kö ut och in i inseglingsrännan, särskilt måndag och fredag eftermiddag c:a 12-17 och vissa kvällar vid 21-24-tiden.

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 30 Sep 2022 22:55
by Risberg
PETER PAN ligger kvar. Nästa annoncerad avgång söndag kl 7 till Świnoujście. :(

Re: TT-Line åter med stora problem att hålla tidtabellen

Posted: 01 Oct 2022 10:14
by /jes
Risberg wrote: 30 Sep 2022 22:02
/jes wrote: 30 Sep 2022 17:58 Kan du inte göra en sammanfattning av problemen - orealistiska tidtabeller, dåligt underhåll av färjorna, oprofessionell besättning, osmidig hantering av Trelleborgs hamn eller destinationshamnarna som fortplantar sig till Trelleborg? Måste ju vara negativt för fraktkunderna att inte veta när eller om den planerade färjeturen blir av. Som jämförelse kan man i stort sett sätta klockan efter finlandsfärjorna, åbobåtarna har ju turnaround på max 1,5 timme. Amorella strävade i drygt 30 år med denna snäva tidtabell förutom någon ledig måndag då och då. Ändå fick Viking Line cirka 200 mkr för henne.
Delvis orealistiska tidtabeller beträffande liggetider i Trelleborg. Gäller ej Unity Line, men de ligger också i flera timmar, bortsett från WOLIN. Det har också bättrat sig för Stena Line, som tydligen har lärt sig att man kan rangera järnvägsvagnar samtidigt som man kör av och på bilar. Men är det väldigt många löstrailers så tar det tid. För TT's färjor är det mer individuellt. Bäst på att hålla tidtabellen är HUCKLEBERRY FINN, MARCO POLO och NILS HOLGERSSON. TOM SAWYER och NILS DACKE gör det också någorlunda. Värst är ROBIN HOOD, som är boglastande i Trelleborg, med bara en pytteliten bogport att lossa och lasta hela färjan med. Hvarför AKKA iband har svårt att hålla tidtabellen vet jag inte. Löstrailers är ett problem även för TT och det ser ut som om rederierna inte beställer tillräckligt med tugmasters. Men alltför ofta kastar TT Line om på tidtabellen, både hvad gäller avgångstid och färja. Bokar Du mer än en månad i förvägen kan Du räkna med annan avgångstid och annan färja än den Du bokade.

Sammanfattningsvis: Orealistiska tidtabeller: Ja, beträffande liggetid i hamnarna. Dåligt underhåll av färjorna: Tja, de börjar ju bli gamla (dock inte PETER PAN). Osmidig hantering av Trelleborgs hamn eller destinationshamnarna: Nej, man får det antal tugmasters man är villig att betala för. Så anlöper ju samtliga TT-färjor, förutom NILS DACKE och MARCO POLO, med bogen, men av de övriga är det bara ROBIN HOOD som inte har ramp och lucka till övre däck, bortsett från när TOM SAWYER går till läge 11 eller 12.

Så fortplantar förseningar sig, med kö ut och in i inseglingsrännan, särskilt måndag och fredag eftermiddag c:a 12-17 och vissa kvällar vid 21-24-tiden.
Det är ju trots allt negativt för Trelleborg som färjehamn, oavsett orsak. Hamnen torde väl vara en guldgruva för kommunen men med dålig styrning när det gäller dirigeringen av trafiken i hamnen.