Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by /jes »

Nu håller det här på att urarta. Som sommarålänning under många år vet jag väl det. Frågan är, vilket jag inte vet, om finska är obligatoriskt i skolan likväl som jag förmodar att engelskan är. För övrigt, för närmare 20 år sedan var jag på anställningsintervju på Viking Lines HK och träffade ekonomidirektör och VD men utan tillräckliga kunskaper i finska var jag nog fel man.

Minns när åländska pressen berättade om en förskola på Åland som lät barnen sjunga finska sånger en halvtimme i veckan! Folkstorm!

I väntan på att en ålänning bidrar med fakta sätter jag - Punkt. :)
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by Markmeister89 »

Alltså det språket som användes absolut mest här på Åland är nog svenska. Sedan finns det en hel del inflyttade österbottningar på Åland.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by weatherc »

Jag, som svensk/tvåspråkig fastländare, gick på glada 90-talet i restaurangskolan i Mariehamn. Jodå, det var finska på läsordningen.
Men, men....De flesta ålänningar på klassen kunde kanske några ord finska, några kunde inte alls. Läraren kunde kanske 10 ord utan att läsa det från pappret... Vi fastlänningar på klassen som var tvåspråkiga hade ganska kul.. :lol:
Så i teorin borde väl ålänningarna lära sig finska, men i praktiken är det väl lite si å så... ;)
Post Reply