Passagerare på fraktfartyg

Kryssningsfartyg är fortfarande imponerande. Eller var det bättre förr? Dela minnen och bilder, diskutera!
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Passagerare på fraktfartyg

Post by Risberg »

Bokar passagerarhytt på fraktfartyg gör man hos speciella agenter, som det finns några stycken av. Man har tillträde överallt utom på kommandobryggan och i maskinrummet – i praktiken har man även tillträde till kommandobryggan. Ett fraktfartyg har inte skeppsläkare, så maximalt tillåtet passagerartal är tolv – jag har aldrig haft fler än fem medpassagerare och jag har också varit ende passagerare. Heller inte tillåts gravida kvinnor, barn under 8 eller folk äldre än 65 resp. 70 (varierar från rederi till rederi). Varje fraktskepprsresa är unique, beroende på befälet ombord, medpassagerarna, kocken, rederiet m.m. En vanlig dag på sjön brukade jag äta frukost, tillbringa förmiddagen på kommandobryggan (där jag också var, på väg in i eller ut ur hamn och genom Suez- och Panamakanalerna) och äta middag. Efter middag tog jag en middagslur, skrev resebrev, tvättade kläder, spelade ping-pong med medpassagerare på Stilla Havet (omöjligt på Atlanten) eller läste, tills det var dags för kvällsmat. På kvällen såg jag film, i början tillsammans med befälet i befälsmässen, sedan fick alla hytter TV med video- eller DVD-spelare. Jag är själv en tråkig person, som absolut inte behöver underhållas (eller höra musik) hela tiden, och har inga problem med att åka fraktfartyg ens på Stilla Havet, där absolut ingenting händer eller ens ses på två veckor (och heller inte att åka en vecka i ett tåg genom Sibirien, som jag gjort tio gånger). Jag har företagit följande fraktfartygsresor:
Maersk Line/Leonhardt & Blombergs MAERSK COLOMBO Singapore - Suezkanalen - Hamburg 1997 (3 medpass.)
CCNI/Rickmers CCNI ANGOL Rotterdam - Panamakanalen - Iquique (Chile) 1999 (1 medpass.)
Montemar/Oltmanns MONTEBELLO Buenos Aires - Rotterdam 1999 (ingen medpass.)
macs' GREY FOX Lisboa - Kapstaden - Port Elizabeth 2001 (ingen medpass.)
NSB/CMA CGMs CMA CGM LA BOUDONNAISE Mombasa - Suezkanalen - Fos-sur-Mer 2001 (2 medpass.)
ACL/Grimaldis GRANDE ARGENTINA Antwerpen - Dakar 2003 (3 medpass. från Le Havre)
Hansestes WIKING Dakar - Abidjan - Zarate (Argentina) - Rotterdam 2003/04 (5 medpass. till Rio de Janeiro, därefter 4 medpass.)
Canadian Pacific/Hapag Lloyds CP BOREALIS Brisbane - Auckland (3 medpass.) & Port Chalmers - Panamakanalen - Philadelphia - Tilbury 2006 (1 medpass.)
T Schulte/Hamburg Süds CAP CLEVELAND Antwerpen - Philadelphia - Savannah - Panamakanalen - Sydney 2008 (1 medpass till Tauranga, Nya Zealand, därefter 3 medpass.)
CMA CGMs CMA CGM LA TOUR Melbourne - Panamakanalen - Savannah - Philadelphia - Tilbury 2008 (1 medpass. från Auckland)
Hamburg Süds CAP SAN NICOLAS Buenos Aires - Maasvlakte 2015 (1 medpass. (som jag såg en enda gång))
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Passagerare på fraktfartyg

Post by Risberg »

Några bilder:
PICT0020.JPG
MAERSK COLOMBO i Algeciras 1997
PICT0023.JPG
CCNI ANGOL i Pedro Miguel sluss i (gamla) Panamakanalen
PICT0026.JPG
MONTEBELLO i Montevideo 1999
PICT0029.JPG
Ombord på GREY FOX 2001
PICT0031.JPG
CMA CGM LA BOURDONNAISE anländer Mombasa 2001
PICT0034.JPG
GRANDE ARGENTINA i Antwerpen 2003
PICT0038.JPG
WIKING går uppströms Rio Parana de las Palmas 2004
PICT0042.JPG
CP BOREALIS i Pedro Miguel sluss i Panamakanalen 2006
PICT0044.JPG
Ombord på CAP CLEVELAND 2008
PICT0054.JPG
CMA CGM LA TOUR i Napier 2008
Post Reply